Voir le contenu
Histoire de la marque Citroën depuis 1919

CITROËN: 100 DE ANI DE ÎNDRĂZNEALĂ ȘI INOVAȚIE

TRADIȚIA CITROËN

Încă din 1919, Citroën a dat dovadă de îndrăzneală și de un atașament uman statornic.

Avem un patrimoniu de peste 100 de ani și peste 300 de modele, dintre care unele au intrat în istorie.

Te invităm să te descoperi această istorie epică, care a început cu genialitatea vizionară a lui André Citroën.

 

ISTORIA SIGLELOR CITROËN

În timp ce se afla în Polonia în 1900, André Citroën află despre noul proces al angrenajelor metalice. Unul dintre sisteme folosește chevroni. Inginerul care avea să devină fondatorul Citroën cumpără licența și o adaptează pentru fabricile sale franceze. Apoi alege să transforme chevronul dublu în emblema primei sale companii.

100 DE ANI DE ISTORIE

1919 ANDRÉ CITROËN
Curaj. Creativitate. Tehnologie. Trei cuvinte care ilustrează viziunea lui André Citroën, pionierul industriei auto. În 1919 începe marea aventură Citroën, odată cu lansarea modelului Citroën Model A.  
1921-1922 PUBLICITATE PE CERUL PARISULUI
În 1921, Citroën dezvăluie al doilea model din gama sa: B2. În urma sa apare Citroën 5HP la Salonul Auto de la Paris. În timp ce spectacolul se deschide, un avion scrie cuvântul Citroën pe cerul capitalei franceze.  
1922-1924 CROISIÈRE (CROAZIERĂ) ÎN SAHARA ȘI ÎN AFRICA
Pentru a demonstra fiabilitatea mașinilor sale, în 1922, André Citroën își trimite mașina cu șenile B2 10HP prin deșertul Sahara. În urma succesului, doi ani mai târziu, el organizează expediția Croisière Noire, traversând Africa de la nord la sud. 
1926-1930 CITROËN B14, C6 1 ȘI C4
În anul 1926, Citroën a prezentat modelul B14, o mașină de producție în masă cu caracteristici de lux. Devine un mare succes. Trei ani mai târziu apare C6 1, primul vehicul utilitar rapid din Franța. În 1930 apare C4 comercial, cu scaune detașabile și hayon în 2 părți. 
1931 CROISIÈRE JAUNE ÎN ASIA
La cinci ani de la Croisière Noire, Citroën traversează Asia de la Beirut la Beijing. Denumită „Expediția Central Asiatică Citroën”, scopul Croisière Jaune este de a demonstra calitățile tehnice ale automobilelor Citroën în intreaga lume. 
1932-1934 CITROËN ROSALIE ȘI TRACTION AVANT
Înainte de Salonul Auto de la Paris din 1932, cea mai nouă gamă Citroën, din care făceau parte modelele 8, 10 și 15CV, provoacă agitație. Numită 'Rosalie', bate deja recordurile de viteză pe pistă. Modelul Traction Avant este o revoluție în 1934, numită datorită tracțiunii față. 
1935 CITROËN SE CONFRUNTĂ CU PROBLEME FINANCIARE
Lansarea Traction Avant nu rezolvă dificultățile financiare grave cu care se confruntă compania. La sfârșitul anului 1934, pentru a evita prăbușirea mărcii, Michelin cumpără Citroën. André Citroën moare pe 3 Iulie 1935. Pierre Boulanger devine CEO.  
1936-1939 TRACTION AVANT 15-SIX AND TUB
În 1938, 15-Six se alătură familiei Traction Avant. Este confortabilă și rapidă și primește porecla "Regina drumului". În anul următor, TUB vizează profesioniștii cu o noutate semnificativă: ușa de încărcare laterală culisantă.  
1945-1947 RECONSTRUIREA FABRICII CITROËN JAVEL
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, fabrica Javel este bombardată. Reconstrucția sa începe în 1945. În octombrie 1946, Citroën prezintă 3 modele noi la Salonul Auto de la Paris: 11 B, 11 BL și 15/6. Evenimentul vizează, de asemenea, prezentarea modelului Type H, succedând gama TUB. 
1948-1950 PREZENTAREA LUI CITROËN 2CV
2CV este prezentat la Salonul Auto de la Paris. Această nouă abordare a transportului individual va face ca 5 milioane dintre aceste mașini să fie fabricate până în 1990. În 1950 este lansată versiunea van, cu 250 kg de sarcină utilă, o viteză de 60 km/h și un consum de 5l/100 km.  
1955-1958 DS ȘI CITROËN ID 19
În 1955, Citroën prezintă DS la Salonul Auto de la Paris. Proiectat de Flaminio Bertoni, este o revoluție aerodinamică și estetică. În 1958, ID 19 câștigă Raliul Monte Carlo. În urma acestui succes, Citroën decide să își extindă prezența în cadrul curselor pe șosea. 
1960-1969 CITROËN AMI 6, DYANE ȘI MÉHARI
În 1960, Ami 6 este lansat în întreaga Europă. În 1967, Dyane folosește mecanica modelului 2CV, dar are versatilitatea unui break. În 1968, Méhari zguduie din nou industria. Fiind primul vehicul de teren potrivit tuturor ocaziilor, această mașină cu caroserie din plastic devine legendară. 
1970-1974 CITROËN SM, GS ȘI CX
Luxosul și sportivul Citroën SM se lansează în 1970, îmbunătățind inovația modelului DS. În același an, GS se remarcă pentru cea mai aerodinamică caroserie. În 1974, suspensia hidropneumatică a modelului CX și tabloul de bord futurist fac modelul să iasă în evidență.  
1976-1978 CITROËN LN, LNA ȘI VISA
În 1976, CX estate este prezentat pentru prima dată, urmat de LN. LN răspunde crizei petrolului cu cel mai mic motor din gamă. În 1978 vin LNA și Visa. Acestea sunt primele mașini standard cu aprindere electronică integrată. 
1980-1987 2CV CHARLESTONE, CITROËN BX ȘI AX
Ediția limitată 2CV Charleston apare în 1980. Caroseria sa în două tonuri devine foarte populară și este produsă în masă. În 1982, BX provoacă agitație, fiind un hatchback modern cu 5 uși și 5 locuri. Patru ani mai târziu, modelul AX devine o nouă surpriză marca Citroën. 
1989-1994 CITROËN XM, ZX ȘI JUMPER
XM reprezintă o revenire în gama premium cu suspensia Hydractive. O premieră globală care îi aduce titlul de Mașina Anului și 14 distincții. În 1991, ZX prezintă scaunele spate glisante cu spătar reglabil. În 1994, Citroën lansează Jumper, împreună cu Peugeot și Fiat. 
1995-1998 CITROËN SAXO, BERLINGO ȘI XSARA PICASSO
Citroën dezvăluie Jumpy, o furgonetă ușoară. Citroën Berlingo apare anul viitor, urmat de Berlingo Multispace și Saxo. În 1997, cu ocazia centenarului Salonului Auto de la Paris, Citroën dezvăluie Xsara Picasso, un MPV compact. 
2000-2004 CITROËN C5 ȘI C3
În 2000, Salonul Auto de la Paris salută modelul Citroën C5, care combină eleganța și dinamismul. Doi ani mai târziu, Citroën C3 este lansat în Franța. Curbele sale amintesc de cele ale 2 CV. La fel și recepția sa! 
2005-2008 CITROËN C1, C6, C4 PICASSO ȘI C-CROSSER
Producția modelului C1 începe în 2005. Marca prezintă C6, plin de tehnologie. În anul următor, C4 Picasso devine primul MPV compact Citroën. Primul SUV este lansat în 2007, sub forma modelului C-Crosser. În 2008 apare C3 Picasso, remarcabil pentru volumul său interior. 
2009 TEHNOLOGIE CREATIVĂ
Pentru a marca ziua de naștere a fondatorului său, Citroën dezvăluie noua semnătură a mărcii: Tehnologie Creativă (Creative Technologie). Marca dezvăluie, de asemenea, un nou logo 3D cu chevroni rotunzi cromați. Cuvântul Citroën apare mai jos cu litere roșii.  
2010-2012 C-ZERO ȘI DS LINE
În 2010, Citroën intră în lumea electrică cu C-Zero. Primul dintr-o lungă serie! În același an, linia DS se lansează cu primul model, DS3. DS4, un coupé cu 4 uși, urmează în 2011. O previzualizare a modelului DS5 are loc în Shanghai. 
2014-2015 C4 CACTUS ȘI E-MÉHARI
În 2014, Citroën lansează C4 Cactus, o alternativă la mașinile compacte care combină atât utilitatea, cât și estetica. La sfârșitul anului următor, modelul E-Méhari, o decapotabilă 100% electrică cu 4 locuri, reprezintă un tribut modern adus modelului Méhari din 1968.  
2017-2019 SUV-URILE CITROËN
În 2017 apare primul SUV Citroën, C3 Aircross. Urmează C5 Aircross, un model confortabil datorită suspensiei Progressive Hydraulic Cushions® și a scaunelor Advanced Comfort. În 2019, SUV-ul Citroën C5 Aircross Hybrid devine primul model plug-in hybrid al mărcii. 
CENTENARUL CITROËN
Adunarea Secolului, parte a celebrării Centenarului Citroën, a avut loc La Ferté-Vidame. Această locație este iconică pentru marcă și a fost locul de naștere a modelului 2CV în 1948. Au participat peste 10.000 de colecționari, 4.200 de mașini și peste 60.000 de persoane. 
2020 AMI
La începutul anului 2020, Citroën surprinde întreaga piață cu AMI, o soluție de mobilitate neconvențională. Electric și ultra-compact, este accesibil tuturor, nu necesită un permis de mașină și vine cu un preț cu adevărat accesibil. 

MUZEUL VIRTUAL CITROËN ORIGINS

Lansat în 2016 și disponibil în 65 de țări, acest muzeu virtual prezintă o colecție de 83 de modele emblematice Citroën.

Oferă o experiență captivantă unică, atât vizuală, cât și audio, pe măsură ce descoperi modelele mărcii, în 3D, atât în interior, cât și în exterior.

 

CONSERVATORUL CITROËN

Citroën a construit un patrimoniu auto de neegalat, din 1919 până în zilele noastre. Acest patrimoniu este onorat de Conservatorul din Aulnay-sous-Bois, un muzeu care găzduiește una dintre cele mai mari colecții de vehicule din lume, cu mai mult de 400 de modele istorice.

Fără a uita arhivele industriale și comerciale care urmăresc istoria unui brand iconic.